Tohle jsem se tam naučil:
Robert Fulgum
Třída Víla Amálka je speciální třída podle § 16 odst. 9 pro děti se závažnými vadami řeči. Třída je heterogenní, věkové složení dětí 4 – 6 let a je zde zapsáno celkem 14 dětí, z toho 5 dívek a 9 chlapců. Režim dne je nastaven tak, aby děti byly vzdělávány ve stejném rozsahu, jako v ostatních třídách, a aby současně probíhala individuální péče v rozsahu 2 hodin týdně u každého dítěte. Úzce spolupracujeme s SPC Týn nad Vltavou (děti s NNKS), SPC České Budějovice (surdopedické), PPP Tábor a organizací Apla Tábor (osoby s PAS). Většina dětí ve třídě Víla Amálka navštěvují MŠ již druhým rokem, některé i déle. 12 dětí má diagnostikováno NKS, dvě dívky mají kompenzaci sluchu pomocí kochleárního implantátu.
Vytváříme prostor pro komplexní rozvoj osobnosti dětí. Samozřejmostí je každodenní cvičení – tedy rozvoj jemné i hrubé motoriky. K dispozici jsou během celého dne veškeré výtvarné materiály, hry, stavebnice a didaktické pomůcky pro zajištění rozvoje osobnosti, kreativity a logického myšlení. Vedeme děti postupně k samostatnosti v rozhodování, v sebeobsluze a vytváříme prostor pro samostatné myšlení a vytváření elementárních pracovních návyků. Zábavnou a hravou formou se seznamujeme s živou i neživou přírodou
a se základními pravidly společenského chování a jednání. Během celého roku pracujeme s dětmi formou hry s příběhem, kterým provázíme všechna témata vzdělávacího programu. Získáváme bohatou zásobu písniček, básniček, říkadel a důraz klademe na přirozený rozvoj aktivní i pasivní slovní zásoby, gramaticky správný způsob vyjadřování a zpevňování artikulace.
Při sestavování školního vzdělávacího programu, tak i třídního vzdělávacího programu vycházíme z Rámcového vzdělávacího programu vydaného MŠMT. Za pomoci logicky uspořádaných tematických celků ŠVP získávají děti komplexní poznatky ze života okolo nás. V rámci logopedické péče vycházíme obsahově z témat TVP a individuálních potřeb dětí
(v souladu s rozsahem a typem narušené komunikační schopnosti). Vždy se snažíme vhodnými metodami a formami práce děti nadchnout a motivovat k činnostem zajímavým pro tuto věkovou skupinu. Zaměřujeme se zejména na to, abychom dětem vytvořili co nejpřirozenější prostředí.
Naše třída se nachází v prvním patře MŠ. Třída je ve tvaru písmene L a je uspořádaná do jednotlivých center tak, aby děti mohly pohodlně a nerušeně vykonávat různé druhy činností. V letošním roce prošla částečnou rekonstrukcí. Abychom zajistili co možná nejoptimálnější podmínky jak pro vzdělávání dětí, tak pro každodenní individuální logopedickou péči, nechali jsme upravit podlahy třídy tak, že nyní je mnohem více prostoru pro hry a pohybové aktivity, stoly jsou umístěny u oken a logopedický kout je tak vzdálen od hlavní herní části. To zajistí snížení hlučnosti během logopedických intervencí. Jsme velmi vděční jak zřizovateli, tak vedení školy za vstřícný přístup financování a realizaci těchto úprav.
Při příchodu do třídy se v chodbičce po levé straně nachází umývárna a WC pro děti. Třída je půdorysem dělena na přední a zadní část. V přední části třídy je nyní koberec. Po levé straně je umístěna dětská kuchyňka a na ni navazuje nyní velký prostor pro hry se stavebnicemi, pohybové aktivity, řízené činnosti a také odpolední odpočinek. Prostor za dveřmi výdejny stravy jsme využili k uložení tělocvičného náčiní. Na pravé i levé straně herny je podél zdí nábytek s bohatým výběrem hraček, stavebnic, didaktických pomůcek a společenských her. Levá strana herní části je ukončena hudebním koutkem. Máme zde klávesy, dětské hudební nástroje a noty. Koutek mohou využívat i děti. Pohledově od dveří zadní část (před okny) je vybavena stoly a židlemi. Zde si děti mohou kreslit, tvořit, hrát společenské stolní hry a také se zde stravují. Opět je tato část vybavena nábytkem, kde mají děti volný přístup k výtvarným a pracovním materiálům, stolním hrám, hlavolamům, puzzlím apod.
Logopedický koutek poskytuje dětem soukromí díky dělící stěně a paravanu. Máme zde k dispozici bohatou zásobu pomůcek, logopedické zrcadlo, velký stůl, židličky a dostatek prostoru pro činnosti na koberci. Po již výše uvedené rekonstrukci je tento koutek mnohem prostornější a umožňuje i práci v menších skupinkách.
Třída je koncipována tak, aby každé dítě mělo možnost vlastní seberealizace ve všech oblastech činností dle vlastního výběru. Výhodou jednotlivých center – kromě zajištění soukromí a dostatečného prostoru ke hře, je také snadnější udržování pořádku
ve třídě a orientace v prostoru. K tomu napomáhá tzv. strukturovaný prostor – označení jednotlivých center a značení pro uložení her, stavebnic a hraček na své místo.
Materiální vybavení je velmi pestré, hračky i pomůcky jsou dětem během celého dne dostupné. Třídu si budeme postupně dotvářet vzhledem k ročnímu období a tematickým celkům.
4. - 15. 9. 2023 : Po prázdninách "Pohádka" otevřela nám vrátka
Básničky:
Září klepe na vrátka - Šlapu si to do školky Sbohem léto, sbohem slunce,
připravte se se děťátka. pro kluky i pro holky. žloutne listí na jablůňce.
Otevřou se dveře školky, tam se na mě všichni těší, Čápi od nás odlétají,
vítáme vás kluci, holky. tam mám i své bačkorky. potoky se chladné zdají.
Pojďte si sem s námi hrát, Vítr z hor se vrátil k nám,
učit se a povídat. na louce si zpívá sám.
Ať se vám tu pěkně daří Zpívá, zpívá písničku
celý rok a ne jen v září. o podzimním větříčku.
Sbohem, léto, už je čas,
však příští rok přijdeš zas.
V naší MŠ nezůstáváme stát na místě a stále hledáme nové způsoby, jak dětem v maximálně míře pomáhat rozvíjet všechny stránky osobnosti. Platí to také pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami, děti s OMJ a dětí s OŠD. Na doporučení pracovníků SPC České Budějovice a klinické logopedky PhDr. Veroniky Malechové absolvovala Mgr. Věra Hradilová na UK v Praze kurz s názvem „Trénink jazykových schopností dle D. B. Elkonina. Tato metoda je určena zejména dětem s vývojovou dysfázií, SPU, vhodná je pro děti s OŠD. Je rozdělena na část předgrafémovou a grafémovou. Každá část probíhá jeden školní rok. Ideální je, pojud děti mohou absolvovat oba dva roky. Ovšem i jeden rok předgrafémové části dětem výrazně pomůže. Výstupem je totiž pochopení zákonitostí českého jazyka tak, aby se děti, které již vzhledem k handicapům mají mnohem náročnější start v první třídě, mohly seznámit s některými pravidly psaní a čtení již před nástupem do ZŠ. Tato metoda je velmi dobře nastavena právě pro předškolní děti. Využívá loutky a různé další atraktivní pomůcky. Při nástupu do ZŠ pak u dětí s SVP, které absolvovaly alespoň předgrafémovou část, nedochází k tak výraznému propadu při výuce čtení a psaní. Metoda jim napomáhá chápat pravidla tvoření slov a odbourává tak mechanické učení, ve kterém zejména děti s vývojovou dysfázií selhávání.
O co v této metodě jde:
Elkoninova metoda se odlišuje od běžných metod, které se používají ve vyučování čtení. Její východiska a zvláštnosti můžeme shrnout následovně:
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________